Boswachterspad Kootwijk: een afwisselende wandelroute op de Veluwe

Het is mei 2020, Nederland zit midden in de coronacrisis en thuiswerken is de norm. Om even te ontsnappen aan de drukte van de stad hebben we voor een paar dagen een huisje op de Veluwe gehuurd. Het is onze tweede dag op de Veluwe. We ontbijten met uitzicht op de vogels en eekhoorntjes in de tuin. Waar gaan we vandaag naartoe? Dat we gaan wandelen staat vast. De natuur is hier zo anders dan thuis, daar willen we optimaal van genieten. Ons oog valt op het Boswachterspad Kootwijk, maar omdat deze route bijna 19 kilometer lang is twijfel ik toch even. Het wordt warm vandaag, en we zijn hier ook om te ontspannen. Maar uiteindelijk is wandelen voor mij de ultieme vorm van ontspanning. We pakken onze spullen en een uurtje later zitten we in de auto richting het startpunt van het Boswachterpad Kootwijk.

De eerste wegwijzer stuurt ons al gelijk het bos in. We hebben meteen het gevoel midden in de natuur te zijn. Dat we op de achtergrond nog het geraas van auto’s horen nemen we maar even voor lief. Het bos wordt afgewisseld met open plekken, en al snel staan we bij het Kootwijkerveen, waar we de tijd nemen om te genieten van de rust. Tot nu toe zijn we nog maar één andere persoon tegengekomen. Het Boswachterspad Kootwijk lijkt vandaag verlaten.

Over de snelweg

Voorbij het Kootwijkerveen wordt de natuur even onderbroken door de snelweg A1. We steken over een brug de snelweg over en een stukje verderop komen we bij een spoorwegovergang. De oversteek is alleen voor voetgangers en fietsers, maar gelukkig staat zelfs hier een slagboom. Onbewaakte spoorwegovergangen blijven altijd een beetje eng! De auto’s die we zien rijden op de snelweg zijn ongeveer de enige auto’s die we tijdens de wandeling tegenkomen. Het Boswachterspad Kootwijk kruist verder alleen een onverharde weg die vanaf Radio Kootwijk naar de snelweg loopt, en aan het eind van de route moet je de doorgaande weg oversteken naar de parkeerplaats.

Ven in het bos
Het Kootwijkerveen, aan het begin van de route
Man met rode rugzak loopt over zandverstuiving. Op de voorgrond een oranje routebordje op een houten paaltje.
Oranje paaltjes wijzen de weg over het Kootwijkerzand

Wandelen over het Kootwijkerzand

Na ongeveer 7 kilometer wandelen komen we bij een van de bekendste plekken op de Veluwe: het Kootwijkerzand – het grootste stuifzandgebied van West-Europa! Even voelen we ons alleen op de wereld – totdat uit het bos twee andere wandelaars opduiken. Als ze even later weer verdwenen zijn is het uitgestorven en stil. Onder de warme zon – het is ondertussen bijna middag – banen we ons een weg door het zand. Zelfs een bankje met een prachtig uitzicht over de zandverstuiving staat er verlaten bij. Achteraf gezien was dit de perfecte plek voor een lunchpauze geweest, want op de rest van het Boswachterspad Kootwijk komen we weinig bankjes tegen. We lopen een stukje langs de rand van het Kootwijkerzand, maar al snel neemt het pad ons weer mee het bos in.

Bankje aan de rand van een zandverstuiving
Een bankje aan de rand van het Kootwijkerzand

Helikopter

Ook de tweede helft van het Boswachterspad Kootwijk blijkt afwisselend: dan lopen we weer in het bos, dan weer een stukje over de heide. Brede bospaden worden afgewisseld met fietspaden, en soms hebben we geluk en mogen we over een kronkelend paadje. Voordat we de snelweg weer oversteken wordt de rust bruut verstoord door het geluid van een naderende helikopter. We staan even stil om te kijken waar hij is, en plotseling vliegt er een gigantische helikopter vlak voor ons, nog geen dertig meter boven het pad! Het is een indrukwekkend gezicht, maar voelt ook gek zo midden in de natuur. Als we even later een jong wild zwijn over het pad zien rennen vragen we ons af of de dieren zijn geschrokken van het lawaai.

We lopen nog een stuk door het bos. Aan weerszijden van het pad liggen boomstammen opgestapeld, wachtend op transport. Als we ineens voor de doorlopende weg staan is de rust van de natuur in een keer weg, maar zijn we ook blij dat we onze benen eindelijk wat rust kunnen geven.

Boomstammen liggen opgestapeld naast een bospad
De bossen bij Kootwijk

Ook een wandeling maken over het Boswachterspad Kootwijk op de Veluwe?

Het Boswachterspad Kootwijk is een afwisselende wandelroute op de Veluwe. Het pad neemt je mee door het bos, langs het water van het Kootwijkerveen en over het beroemde Kootwijkerzand. Wij liepen de route op een doordeweekse dag en toen was het er erg rustig. De route start bij de parkeerplaats aan de Grevenhout in Uddel (naast Landal Rabbit Hill). Het Boswachterspad Kootwijk is 18,6 kilometer lang. Waarschijnlijk is de route ooit aangepast, want op sommige websites staat nog een afstand van 16 kilometer aangegeven. Op de informatieborden op de parkeerplaats is ook te zien dat de afstand later is aangepast. De wandeling is goed gemarkeerd, en aan het begin van de route kun je door middel van een QR code een kaart en beschrijving downloaden. Kootwijk ken je misschien van het bekende Radio Kootwijk, maar het Boswachterspad Kootwijk loopt niet langs het zendstation Radio Kootwijk. Wil je liever een kortere wandeling maken? Vanaf dezelfde parkeerplaats start de wandelroute Kootwijkerveen. Deze route is 5 kilometer en loopt, zoals de naam al doet vermoeden, langs het Kootwijkerveen.

Deze blog verscheen eerder op Outdoormeisjes.nl, mijn oude blog.

Sla deze blogpost op op Pinterest